• Muzyka kl. 7

        •  

          TYDZIEŃ XII (09.06.2020r.)

          Temat: Folk i country, jazz i wielka improwizacja. 

           

           

           


          TYDZIEŃ XI (02.06.2020r.)

          Temat: Moje muzyczne marzenie - Dzień Dziecka.

          Proszę dzisiaj posłuchać swoich ulubionych utworów muzycznych i poddać się marzeniom o pięknym wakacyjnym czasie.


          TYDZIEŃ X (26.05.2020r.)

          Temat: Piosenka dla mamy z okazji Dnia Matki.

          Proszę nauczyć się piosenki dla mamy lub o mamie. Nagrać się proszę (video lub śpiew) i wysłać jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com lub jak duży plik na messengera klasowego. 

          Zadanie proszę wykonać do 02. 06. 20r. do godz. 15.00.


          TYDZIEŃ IX (18.05.2020r.)

          Temat: Śpiewamy dla Papieża Jana Pawła II.

          Proszę nauczyć się piosenki/pieśni związanej z Papieżem Janem Pawłem II. Nagrać się proszę (video lub śpiew) i wysłać jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com lub jak duży plik na messengera klasowego. 

          Zadanie proszę wykonać do 26. 05. 20r. do godz. 15.00.

           


          TYDZIEŃ VIII (12.05.2020r.)

          Temat: Z dziejów muzyki - muzyka XX w. Reprezentanci muzyki awangardowej.

          . Proszę obejrzeć wszystkie filmy

          2. Napisać w zeszycie kim  był Witold Lutosławski. (Notatka napisana ręcznie - czas do 19.05.20r.)

           


          TYDZIEŃ VII (05.05.2020r.)

          Temat: Święto Konstytucji 3-go Maja.

          Proszę nauczyć się, a raczej powtórzyć sobie pieśń pt.: „Mazurek Trzeciego Maja/Witaj majowa jutrzenko” . Nagrać się proszę na telefonie jak pięknie śpiewacie (video lub tyko śpiew) i wysłać mi jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com

           

           

           

          TYDZIEŃ VI (28.04.2020r.)

          Temat: Taniec klasyczny i taniec współczesny.

          Taniec klasyczny (akademicki) to specyficzna forma tańca, zwana też baletem. Różnica polega na tym, że termin balet odnosi się do spektaklu odbywającego się na scenie, natomiast termin taniec klasyczny odnosi się do techniki, jakiej używają tancerze. Taniec klasyczny wywodzi się z renesansowych tańców dworskich udoskonalonych na dworze Ludwika XIV, który wykształcił pierwszych zawodowych choreografów i pedagogów. Balety opierały się wtedy głównie na kombinacjach kroków pochodzących z basse dance, pawany i menueta. Suknie kobiet były na tyle ciężkie i długie, że uniemożliwiały zbyt skomplikowane ruchy nóg a o podskokach w ogóle nie było mowy, z tego powodu partie solowe najczęściej wykonywali mężczyźni. Dopiero La Camargo 5 maja 1726r. skróciła suknie o kilka centymetrów i jako pierwsza uniosła się na scenie w powietrze, wzbogaciła tym taniec, ale jednocześnie wywołała skandal. Po rewolucji francuskiej kostiumista Opery paryskiej Maillot, wynalazł trykoty, czym przyczynił się do dalszego rozwoju techniki tańca klasycznego, opartej już wtedy na pięciu pozycjach nóg, ze stopami lekko wykręconymi na zewnątrz.

          Zasady tańca klasycznego skodyfikował w oparciu o estetyczne kanony klasycznej sztuki starożytnej Carlo Blasis w Traite elementaire, theorique et pratique de l'art de la dance (1820), tworząc system dokładnie opracowanych ruchów ciała, oznaczonych terminologią francuską. Doprowadzono je do perfekcji w okresie romantyzmu, kiedy tancerki zaczęły używać usztywnionych baletek zwanych pointami, dzięki którym mogły wspinać się na czubki palców. Forma teatralna baletu klasycznego, ukształtowana w XIX w. polega na uszeregowaniu stałych schematów, wykonywanych techniką klasyczną.

          Największy wkład w udoskonalenie współczesnej techniki tańca klasycznego wnieśli: Enrico Cecchetti i Agrypina Waganowa.

          Najbardziej znanymi baletami, w których wykorzystuje się technikę tańca klasycznego są: Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, Giselle A. Adama, Spartakus A. Chaczaturiana, Coppelia L. Deliba, Don Kichot L. A. Minkusa, Romeo i Julia S. Prokofiewa i Sylfidy F. Chopina.

          Do najsłynniejszych tancerzy klasycznych należą: Wacław Niżyński, Rudolf Nuriejew i Michaił Barysznikow. Do tancerek: Carlotta Grisi, Marie Salee, Marie Camargo, Fanny Elssler, Maria Taglioni, Anna Pawłowa, Maja Plisiecka, Margot Fonteyn, Alicia Alonso, Carla Fracci, Natalia Makarowa i Sylvie Guillem.

          Taniec współczesny - modern, contemporary powstał w opozycji do baletu, kładąc nacisk na ekspresję w wyrażaniu emocji. W odróżnieniu od baletu, jest formą zdecydowanie bardziej luźną, nie wprowadzającą ograniczeń co do ustawienia ciała tancerza. Dlatego też ma on dużą dowolność w kreowaniu ruchów i może wykorzystywać do tańca ciężar ciała, grawitacje, oddech czy też swingi. Jest tak naprawdę mieszaniną wielu stylów, na przykład jazzu, a nawet wykorzystuje niektóre figury z tańców towarzyskich. Nie zmienia to jednak faktu, że głównym źródłem ruchów tancerza jest jednak balet. Jego nieodłącznymi elementami są podstawowe figury tego tańca, jak np.: pile, grand pile, pique czy fouette. W tańcu współczesnym niezależnie od wszystkiego technika schodzi na drugi plan, natomiast na pierwszym są uczucia opowiedzenie historii tańcem i emocje samego tancerza, który powinien być wręcz uzdolniony aktorsko!

          Taniec współczesny to jeden z najciekawiej rozwijających się obszarów współczesnej polskiej sztuki. Sprytnie wymyka się konwencjom, balansując na granicy między dziedzinami: teatrem, tańcem, performansem i sztukami wizualnymi. Jego widownia dopiero się rozwija, wychodząc poza "bańkę" specjalistów i przyjaciół. Podobnie jest z narzędziami służącymi do jego opisu. Trudno w tym przypadku używać słowa "widowisko" z jego polskimi konotacjami, bo najczęściej spektakle nowego tańca są konsekwentnie niewidowiskowe – minimalistyczne i skromne. Stanowią przeciwwagę dla nadprodukcji obrazów i znaczeń. Pozwalają się zatrzymać albo oddać się nowoczesnej, miejskiej medytacji. Coraz częściej zajmują nie tylko przestrzeń sceny i sal teatralnych, ale także muzeów i galerii sztuki.

          To nie balet...

          A gdyby tak spróbować w 10 hasłach zawrzeć esencję nowych praktyk taneczno-choreograficznych? Choć środowisko to nie jest homogeniczne, na potrzeby naszkicowania jego natury można je nazwać – za Anną Królicą – "pokoleniem solo" (w 2013 roku nakładem wydawnictwo krakowskiej Cricoteki ukazało się "Pokolenie Solo", zbiór wywiadów krytyczki tańca Anny Królicy ze współczesnymi choreografami i choreografkami); można także próbować tworzyć inne, pozapokoleniowe cezury. 

          Niezależni twórcy i twórczynie nowej polskiej choreografii i opartego na ruchu performansu – a są to m.in. Marta Ziółek, Iza Szostak, Paweł Sakowicz, Maria Stokłosa, Alex Baczyński-Jenkins, Renata Piotrowska, Ola Maciejewska, Karol Tymiński, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Wojciech Grudziński, Przemek Kamiński... – mają różne backgroundy (niektórzy np. ukończyli szkoły baletowe, część współpracuje z twórcami i twórczyniami teatralnymi, większość kształciła się na zagranicznych uczelniach), ale spotykają się dziś w podobnym miejscu. Np. nie skupiają się na perfekcyjnej technice czy zaspokajaniu estetycznych oczekiwań (jak w przypadku baletu), nie przedstawiają historii, które można by zrekonstruować i w których można by doszukać się motywacji psychologicznych (jak w przypadku teatru tańca).

          ZADANIE

          UZUPEŁNIĆ KARTĘ PRACY

          karta-pracy-balet-i-taniec-klasyczny.docx


          TYDZIEŃ V (21.04.2020r.)

          Temat: Stanisław Moniuszko i opera. Opera jako forma muzyczna i widowisko teatralne.

          Opera – sceniczne dzieło muzyczne wokalno-instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną. Istotą tego gatunku muzycznego jest synteza sztuk, czyli połączenie słowa, muzyki, plastyki, ruchu, gestu oraz gry aktorskiej.

           

          Zadanie:

          Proszę napisać referat o Stanisławie Moniuszko.

           

          ______________________________________________________________________________________________________________________________________

          TYDZIEŃ IV (07.04.2020r.)

          Temat: Polonez. Opracowanie artystyczne muzyki ludowej. 

          Karta pracy do wykonania:

          narodowe-tance-polskie-polonez.doc

           

           

          TYDZIEŃ III (31.03.2020r.)

          Temat: Twórczość Fryderyka Chopia. Powtórzenie. - Lekcja na portalu epodręczniki.pl

          Ważne daty

          https://epodreczniki.pl/a/wybrani-kompozytorzy---fryderyk-chopin/DLAOY1BoM

          https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/D19DpjDoD/pvZc7nAS

          1 marca 1810 - narodziny Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli

          1 października 1810 - przeprowadzka Chopinów do Warszawy

          1816 - podjęcie regularnej nauki gry na fortepianie u Wojciecha Żywnego

          1817 - skomponowanie pierwszego utworu: Poloneza B‑dur

          1822 - rozpoczęcie nauki kompozycji u Józefa Elsnera

          1826 - rozpoczęcie nauki w warszawskiej Szkole Głównej Muzyki

          1830 - ukończenie Koncertu fortepianowego f‑moll op. 21

          17 marca 1830 - pierwszy własny koncert Chopina w Teatrze Narodowym pod dyr. K. Kurpińskiego

          2 listopada 1830 - opuszczenie Warszawy i Polski

          1831 - pobyt Chopina w Stuttgarcie

          1831‑1837 - pobyt Chopina w Paryżu

          1838 - pobyt na Majorce, gdzie powstały 24 Preludia op. 28

          1848 kwiecień‑listopad - pobyt w Anglii i Szkocji

          17 października 1849 - śmierć Chopina w Paryżu

          30 października 1849 - uroczystości pogrzebowe w Paryżu

          1880 - odsłonięcie epitafium w Kościele Św. Krzyża w Warszawie

          1795 – III rozbiór Polski dokonany przez Rosję, Austrię i Prusy

          1810 – rodzi się Fryderyk Chopin

          1807 – powstaje Księstwo Warszawskie

          1819 – rodzi się Stanisław Moniuszko

          1827 – umiera Ludwig van Beethoven

          1830 – wybucha Powstanie Listopadowe

          1849 – umiera Fryderyk Chopin

           

          _______________________________________________________________________________________________________________________________________

          TYDZIEŃ II (24.03.2020r.)

          Temat: Opera Narodowa - Stanisław Moniuszko. Lekcja multimedialna z portalu epodręczniki.pl.

          Ważne daty

          1819 – narodziny Stanisława Moniuszki w Ubielu

          po 1840 – rozpoczęcie pracy nad zbiorem pieśni Śpiewnik domowy

          1848 – wileńska premiera dwuaktowej Halki

          1858 – warszawska premiera czteroaktowej Halki

          1865 – premiera Strasznego dworu

          1868 – premiera Parii, ostatniej ukończonej opery Moniuszki

          1872 – śmierć Stanisława Moniuszki w Warszawie

          Na początek bajeczka o Stasiu.... Dawno, dawno temu....

           

          Na maile została wysłana wiadomość z portalu epodręczniki.pl, że udostępniłam Wam materiały, proszę się zarejestrować na portalu, utworzyć hasło i poczytać co ciekawego dla Was zostało przygotowane. Jest tam parę pytań na które proszę udzielić informacji. w razie pytań jestem na naszej grupie w trakcie zajęć. Miłej zabawy ze sztuką!!! Pozdrawiam.

          _______________________________________________________________________________________________________________________________________

           

          TYDZIEŃ I (17.03.2020r.)

          Temat:Najsłynniejsi kompozytorzy: Moniuszko i Chopin - powtórzenie wiadomości.

          Proszę wykonać karty pracy i zdjęcia wysłać na umówionego maila zadaniamaslow@gmail.com. A wykonane prace zbierać do teczki i przynieść do szkoły jak już wrócimy.

          karta-pracy-stanislaw-moniuszko.docx

          karta-pracy-tworczosc-fryderyka-chopina.docx