1882 – powstanie Berliner Philharmoniker
1904 – powstanie London Symphony Orchestra
1935 – powstanie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia
TYDZIEŃ XII (09.06.2020r.)
Temat: Muzyka w teatrze, filmie i reklamie.
TYDZIEŃ XI (02.06.2020r.)
Temat: Moje muzyczne marzenie - Dzień Dziecka.
Proszę dzisiaj posłuchać swoich ulubionych utworów muzycznych i poddać się marzeniom o pięknym wakacyjnym czasie.
TYDZIEŃ X (26.05.2020r.)
Temat: Piosenka dla mamy z okazji Dnia Matki.
Proszę nauczyć się piosenki dla mamy lub o mamie. Nagrać się proszę (video lub śpiew) i wysłać jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com lub jak duży plik na messengera klasowego.
Zadanie proszę wykonać do 02. 06. 20r. do godz. 15.00.
TYDZIEŃ IX (18.05.2020r.)
Temat: Śpiewamy dla Papieża Jana Pawła II.
Proszę nauczyć się piosenki/pieśni związanej z Papieżem Janem Pawłem II. Nagrać się proszę (video lub śpiew) i wysłać jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com lub jak duży plik na messengera klasowego.
Zadanie proszę wykonać do 26. 05. 20r. do godz. 15.00.
TYDZIEŃ VIII (12.05.2020r.)
Temat: Muzyka XX wieku - Witold Lutosławski.
1. Proszę obejrzeć wszystkie filmy
2. Napisać w zeszycie kim był Witold Lutosławski.(Notatka napisana ręcznie - czas do 19.05.20r.)
TYDZIEŃ VII (05.05.2020r.)
Temat: Święto Konstytucji 3-go Maja.
Proszę nauczyć się, a raczej powtórzyć sobie pieśń pt.: „Mazurek Trzeciego Maja/Witaj majowa jutrzenko” . Nagrać się proszę na telefonie jak pięknie śpiewacie (video lub tyko śpiew) i wysłać mi jako załącznik na maila zadaniamaslow@gmail.com
TYDZIEŃ VI (28.04.2020r.)
Temat: Taniec klasyczny i taniec współczesny.
Taniec klasyczny (akademicki) to specyficzna forma tańca, zwana też baletem. Różnica polega na tym, że termin balet odnosi się do spektaklu odbywającego się na scenie, natomiast termin taniec klasyczny odnosi się do techniki, jakiej używają tancerze. Taniec klasyczny wywodzi się z renesansowych tańców dworskich udoskonalonych na dworze Ludwika XIV, który wykształcił pierwszych zawodowych choreografów i pedagogów. Balety opierały się wtedy głównie na kombinacjach kroków pochodzących z basse dance, pawany i menueta. Suknie kobiet były na tyle ciężkie i długie, że uniemożliwiały zbyt skomplikowane ruchy nóg a o podskokach w ogóle nie było mowy, z tego powodu partie solowe najczęściej wykonywali mężczyźni. Dopiero La Camargo 5 maja 1726r. skróciła suknie o kilka centymetrów i jako pierwsza uniosła się na scenie w powietrze, wzbogaciła tym taniec, ale jednocześnie wywołała skandal. Po rewolucji francuskiej kostiumista Opery paryskiej Maillot, wynalazł trykoty, czym przyczynił się do dalszego rozwoju techniki tańca klasycznego, opartej już wtedy na pięciu pozycjach nóg, ze stopami lekko wykręconymi na zewnątrz.
Zasady tańca klasycznego skodyfikował w oparciu o estetyczne kanony klasycznej sztuki starożytnej Carlo Blasis w Traite elementaire, theorique et pratique de l'art de la dance (1820), tworząc system dokładnie opracowanych ruchów ciała, oznaczonych terminologią francuską. Doprowadzono je do perfekcji w okresie romantyzmu, kiedy tancerki zaczęły używać usztywnionych baletek zwanych pointami, dzięki którym mogły wspinać się na czubki palców. Forma teatralna baletu klasycznego, ukształtowana w XIX w. polega na uszeregowaniu stałych schematów, wykonywanych techniką klasyczną.
Największy wkład w udoskonalenie współczesnej techniki tańca klasycznego wnieśli: Enrico Cecchetti i Agrypina Waganowa.
Najbardziej znanymi baletami, w których wykorzystuje się technikę tańca klasycznego są: Jezioro łabędzie P. Czajkowskiego, Giselle A. Adama, Spartakus A. Chaczaturiana, Coppelia L. Deliba, Don Kichot L. A. Minkusa, Romeo i Julia S. Prokofiewa i Sylfidy F. Chopina.
Do najsłynniejszych tancerzy klasycznych należą: Wacław Niżyński, Rudolf Nuriejew i Michaił Barysznikow. Do tancerek: Carlotta Grisi, Marie Salee, Marie Camargo, Fanny Elssler, Maria Taglioni, Anna Pawłowa, Maja Plisiecka, Margot Fonteyn, Alicia Alonso, Carla Fracci, Natalia Makarowa i Sylvie Guillem.
Taniec współczesny - modern, contemporary powstał w opozycji do baletu, kładąc nacisk na ekspresję w wyrażaniu emocji. W odróżnieniu od baletu, jest formą zdecydowanie bardziej luźną, nie wprowadzającą ograniczeń co do ustawienia ciała tancerza. Dlatego też ma on dużą dowolność w kreowaniu ruchów i może wykorzystywać do tańca ciężar ciała, grawitacje, oddech czy też swingi. Jest tak naprawdę mieszaniną wielu stylów, na przykład jazzu, a nawet wykorzystuje niektóre figury z tańców towarzyskich. Nie zmienia to jednak faktu, że głównym źródłem ruchów tancerza jest jednak balet. Jego nieodłącznymi elementami są podstawowe figury tego tańca, jak np.: pile, grand pile, pique czy fouette. W tańcu współczesnym niezależnie od wszystkiego technika schodzi na drugi plan, natomiast na pierwszym są uczucia opowiedzenie historii tańcem i emocje samego tancerza, który powinien być wręcz uzdolniony aktorsko!
Taniec współczesny to jeden z najciekawiej rozwijających się obszarów współczesnej polskiej sztuki. Sprytnie wymyka się konwencjom, balansując na granicy między dziedzinami: teatrem, tańcem, performansem i sztukami wizualnymi. Jego widownia dopiero się rozwija, wychodząc poza "bańkę" specjalistów i przyjaciół. Podobnie jest z narzędziami służącymi do jego opisu. Trudno w tym przypadku używać słowa "widowisko" z jego polskimi konotacjami, bo najczęściej spektakle nowego tańca są konsekwentnie niewidowiskowe – minimalistyczne i skromne. Stanowią przeciwwagę dla nadprodukcji obrazów i znaczeń. Pozwalają się zatrzymać albo oddać się nowoczesnej, miejskiej medytacji. Coraz częściej zajmują nie tylko przestrzeń sceny i sal teatralnych, ale także muzeów i galerii sztuki.
Polscy twórcy i twórczynie tańca współczesnego nie od dziś walczą o należne im w historii miejsce. Na szczęście na przestrzeni lat zmieniła się ich rola, zwiększyła się widoczność. Dziś mają coraz szerszą i bardziej świadomą publiczność.
A gdyby tak spróbować w 10 hasłach zawrzeć esencję nowych praktyk taneczno-choreograficznych? Choć środowisko to nie jest homogeniczne, na potrzeby naszkicowania jego natury można je nazwać – za Anną Królicą – "pokoleniem solo" (w 2013 roku nakładem wydawnictwo krakowskiej Cricoteki ukazało się "Pokolenie Solo", zbiór wywiadów krytyczki tańca Anny Królicy ze współczesnymi choreografami i choreografkami); można także próbować tworzyć inne, pozapokoleniowe cezury.
Niezależni twórcy i twórczynie nowej polskiej choreografii i opartego na ruchu performansu – a są to m.in. Marta Ziółek, Iza Szostak, Paweł Sakowicz, Maria Stokłosa, Alex Baczyński-Jenkins, Renata Piotrowska, Ola Maciejewska, Karol Tymiński, Agnieszka Kryst, Ramona Nagabczyńska, Wojciech Grudziński, Przemek Kamiński... – mają różne backgroundy (niektórzy np. ukończyli szkoły baletowe, część współpracuje z twórcami i twórczyniami teatralnymi, większość kształciła się na zagranicznych uczelniach), ale spotykają się dziś w podobnym miejscu. Np. nie skupiają się na perfekcyjnej technice czy zaspokajaniu estetycznych oczekiwań (jak w przypadku baletu), nie przedstawiają historii, które można by zrekonstruować i w których można by doszukać się motywacji psychologicznych (jak w przypadku teatru tańca).
ZADANIE
UZUPEŁNIĆ KARTĘ PRACY
TYDZIEŃ V (21.04.2020r.)
Temat: Romantycznie o muzyce.
Romantyzm to nurt dominujący w muzyce europejskiej przez większą część XIX wieku, choć trudno jest wyznaczyć ścisłe daty graniczne.
Początek XIX wieku wiąże się w muzyce z nazwiskiem Ludwiga van Beethovena, najmłodszego klasyka wiedeńskiego. W jego muzyce odnajdziemy zalążki wielu zjawisk, które decydowały o kształcie muzyki tworzonej przez kolejne generacje kompozytorów-romantyków. Od początku XIX w. prężnie rozwijała się też twórczość wirtuozowska — określana stylem brillant.
Zadanie:
Proszę napisać referat o Ludwigu van Beethovenie.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
TYDZIEŃ IV (07.04.2020r.)
Temat: Polskie tańce narodowe - Oberek.
Karta pracy do wykonania:
TYDZIEŃ III (31.03.2020r.)
Temat: Orkiestra symfoniczna (powtórzenie) - lekcja multimedialna z portalu epodręczniki.pl.
https://epodreczniki.pl/a/poznaj-orkiestre-symfoniczna/DyYjRXWnd
1882 – powstanie Berliner Philharmoniker
1904 – powstanie London Symphony Orchestra
1935 – powstanie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia
TYDZIEŃ II (24.03.2020r.)
Temat: Cztery Pory Roku Antonio Vivaldiego - lekcja multimedialna z portalu epodręczniki.pl.
1600‑1750 – umowne daty graniczne epoki baroku
1678‑1741 – lata życia Antonio Vivaldiego
1703 – przyjęcie święceń kapłańskich
1703 – podjęcie pracy w Ospedale della Pietà w Wenecji
1720 – rok powstania koncertów Cztery pory roku
1727 – rok opublikowania zbioru koncertów skrzypcowych Spór między harmonią a wyobraźnią (w ich skład wchodził cykl Cztery pory roku)
Na maile została wysłana wiadomość z portalu epodręczniki.pl, że udostępniłam Wam materiały, proszę się zarejestrować na portalu, utworzyć hasło i poczytać co ciekawego dla Was zostało przygotowane. Jest tam parę pytań na które proszę udzielić informacji. w razie pytań jestem na naszej grupie w trakcie zajęć. Miłej zabawy ze sztuką!!! Pozdrawiam.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
TYDZIEŃ I (17.03.2020r.)
Temat: Najsłynniejsi kompozytorzy - Chopin i Vivaldi - powtórzenie wiadomości.
Proszę wykonać karty pracy, zrobić zdjęcia i wysłać na umówionego maila zadaniamaslow@gmail.com.
Powered by aSc EduPage